Kártyás vásárlás: elfogadott vagy elutasított bankkártya

Kártyás vásárlás: elfogadott vagy elutasított bankkártya

Ahhoz, hogy megértsük, mi történik a POS terminál használata során, meg kell ismernünk a kártyás vásárlás és a POS terminál működését. Min múlik, hogy a terminál elfogadja, vagy elutasítja a bankkártyát? Mennyi ideig tart a fizetés? Mikor kell PIN-kódot használni? Ezekre a kérdésekre keressük a választ!

Hogyan működik a POS terminálon a kártyás vásárlás?

Az egész fizetési folyamat azzal indul, hogy a pénztáros egyesével beüti a pénztárgépbe a vevő által megvásárolt áruk ellenértékét. Ezt a pénztárgép összeadja és megmondja a pénztárosnak, hogy a vevőnek mennyi pénzt kell fizetnie. (Szolgáltatások vásárlása esetén a kiállított számla végösszegét kell figyelembe venni.)

Ezt követően az eladó (pénztáros vagy szolgáltató) beüti a fizetendő összeget a POS terminál billentyűzete vagy a terminállal összekötött pénztárgép segítségével.

A terminál ezt követően kéri a vevő bankkártyáját. A bankkártyát több módon lehet használni: érintéssel, a terminálba való bedugással vagy a mágnescsík lehúzásával.

A fizetett összegtől és a bankkártya használatának módjától függően a terminál kérheti a bankkártyához tartozó PIN-kódot, amit a vevőnek kell beütnie a terminál billentyűzete segítségével. Érintéses fizetés esetén a terminál csak 15.000 forintos vásárlás felett kéri a PIN-kódot, erről bővebben a Rekord: A Fizetési Pont már bevezette a 15 ezer forint alatti PIN-kód mentességet című cikkünkben olvashat.

Ezt követően indul el a bankkártya elfogadásának folyamata, ahol a bankkártyát elfogadó és kibocsájtó bankok, valamint a kártyatársaság engedélyezi a fizetési folyamatot.

A folyamat végén a vevő bankszámlájáról a fizetendő összeget a bank leemeli és átküldi az eladó bankszámlájára. Ennek igazolásáról a POS terminál nyugtát nyomtat.

De mi történik, ha a terminál elutasítja a bankkártyát?

A bankkártya elutasításának több oka lehet:

  • A vevő bankszámláján nincs akkora összeg, amekkora a vásárlás összege.
  • A vevő bankkártyája lejárt vagy egyéb ok miatt érvénytelen.
  • A vásárlás folyamatában kommunikációs nehézségek lépnek fel. Ez akkor fordulhat elő, ha a bankkártya elfogadásában résztvevő szereplők egyike nem igazolja vissza a teljesítést 5 másodpercen belül. Ilyenkor időtúllépés miatt a terminál elutasítja a kártyát.

És ilyenkor mit tehetünk?

Ebben az esetben meg kell kérni a vevőt, hogy használjon egy másik bankkártyát a fizetéshez, vagy készpénzben egyenlítse ki a számlát.

Fontos tudni, és adott esetben a vevőnek is kell jelezni, hogy elutasítás esetén a bank nem vonja le bankszámlájáról az összeget!

Kapcsolódó bejegyzések

Visszahívás kérése

Szolgáltatásunk csak vállalkozók és társas vállalkozások számára érhető el.

Amennyiben Ön már szerződött ügyfelünk és az ügyfélszolgálattal kívánja felvenni a kapcsolatot, kérjük hívjon minket a +36 (1) 577 4664 telefonszámon.

Visszahívás kérése

Szolgáltatásunk csak vállalkozók és társas vállalkozások számára érhető el.

Amennyiben Ön már szerződött ügyfelünk és az ügyfélszolgálattal kívánja felvenni a kapcsolatot, kérjük hívjon minket a +36 (1) 577 4664 telefonszámon.