Lehet egy érintéssel több?

Lehet egy érintéssel több?

Kártyával fizetek. Lassan közel másfél éve annak, hogy az addigi kérdést (Fizethetek kártyával?) felváltotta e kijelentő mondat. Így jelezheti szándékát az, aki készpénz helyett elektronikusan, ez esetben a plasztikjával kívánja rendezni a számláját. Mondjuk egy közértben.

2021. január 1-jén ugyanis hatályba lépett az a jogszabályi előírás, miszerint az online pénztárgéppel rendelkező kereskedők kötelesek legalább egy nem készpénzes fizetési lehetőséget biztosítani. Ez lehet betéti vagy hitelkártya, azonnali átutalásra épülő (például QR-kódos) mód, esetleg más megoldás. Azt természetesen a fogyasztó szíve-joga eldönteni, melyikkel él, azaz mivel fizet.

Azóta tehát nem sumákolhatnak a kereskedők, nem hivatkozhatnak például arra, hogy hibás a kártyaleolvasójuk, s éppen várnak a szerelőre, vagy, hogy – amint azt e sorok írója nem egyszer személyesen megtapasztalta – „nincs éppen ott a főnök, aki egyedül tudja kezelni a masinát”. Más kérdés, hogy azért ezek az esetek teljesen nem tűntek el, azokkal tavaly január 1-jét követően is lehetett találkozni. Méghozzá annak a sajnálatos következményeként, hogy az Európa-szerte is előremutató előíráshoz (a legalább egy elektronikus fizetés kötelezővé tételéhez) nem párosul szankció, vagyis a szabályt be nem tartókat nem bírságolják meg.

Ám reménykedjünk abban, hogy az idő előrehaladtával ezek az esetek jelentősen megritkulnak, s egy idő után végképp nem lesz olyan hely, ahol a kártyánkkal, vagy az azt rejtő okostelefonunkkal, esetleg okosóránkkal ne tudnánk kényelmesen, könnyen és gyorsan fizetni.

Tévhitek, félelmek

Ebbe belejátszik, hogy még mindig vannak kereskedők és szolgáltatók, akik ilyen-olyan okból ódzkodnak a POS-termináloktól. Például azért, mert – mint mondják – az sokba kerül nekik. Pedig ez egyáltalán nem igaz. Az e véleményen lévők általában nem veszik figyelembe, vagy nem is mérik fel, mekkorák a készpénzkezelés költségei – gondoljunk csak a bankjegyek tárolására, a szállítására, azok befizetésének díjára. S akkor még nem említettük, hogy a készpénztartásnak milyen biztonsági kockázatai vannak, nevezetesen, hogy például egy boltbetörés során az egész napi bevétel is eltűnhet. Miközben a készpénzkezelésre fordított idő és energia sem elhanyagolható mértékű.

Aztán akad, aki attól tart, a POS-terminál telepítése túl bonyolult és rengeteg időt emészt fel. Pedig, ha adottak a műszaki feltételek, akkor akár 24 órán belül megtörténhet a beüzemelés.

A számok magukért beszélnek

Ebbéli optimizmusunkat táplálhatják a készpénzmentes fizetési módok első, 2021-es teljes évének hivatalos, a Magyar Nemzeti Bank által publikált adatai is. Ezek szerint ugyanis az elektronikus pénzforgalom tavalyi bővülése még a koronavírus-járvány kitörése előtti szinteket is felülmúlta. Tovább nyílt az olló a kártyás vásárlások és készpénzfelvételek értéke között az előbbi javára.

A Magyarországon kibocsátott fizetési kártyák száma 2021 végén már meghaladta a 9,9 milliót, miközben tovább terjednek az innovatív fizetési kártyás megoldások. Már közel 1,3 millió mobiltárcába regisztrált plasztik létezett a tavalyi év végén, 16 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Azon kártyák száma pedig, amelyekkel történt vásárlási tranzakció az időszak során, már meghaladta a 6,7 milliót – ez az eddigi legmagasabb értéktől is mintegy 100 ezerrel magasabb szám.

Ez a növekedés természetesen alapvetően annak tudható be, hogy országszerte mintegy 155 ezer helyen lehet kártyával fizetni, az elfogadóhelyeken üzemelő POS-terminálok száma megközelítette a 240 ezret. A kártya fizikai jelenlétét nem igénylő elfogadóhelyek száma tekintetében is folytatódott a bővülés, számuk 2021 végén csaknem 35 ezret tettek ki.

Az is figyelemreméltó, hogy a belföldön lebonyolított tranzakciószám 2021-ben először törte át az 1 milliárdos határt, majdnem elérve az 1,2 milliárdos szintet, a tranzakcióérték pedig megközelítette a 10 ezer milliárd forintot.

Kapcsolódó bejegyzések

Visszahívás kérése

Szolgáltatásunk csak vállalkozók és társas vállalkozások számára érhető el.

Amennyiben Ön már szerződött ügyfelünk és az ügyfélszolgálattal kívánja felvenni a kapcsolatot, kérjük hívjon minket a +36 (1) 577 4664 telefonszámon.

Kedves Ügyfelünk,

annak érdekében, hogy a lehető legmagasabb színvonalú szolgáltatást nyújtsunk Önöknek, tájékoztatjuk, hogy rendszereinkben általános karbantartást végzünk.

Alábbi szolgáltatásaink korlátozottan lesznek elérhetőek előreláthatólag 2024. december 31. 18:00 órától 2025. január 4. 12:00 óráig: 

  •  Fizetési Kapu nem lesz elérhető
  • OFSZ kártyák, Fizetési Pontos terminálon nem használhatóak
  • OFSZ kártyák online vásárlásra nem használhatóak
  • bankkártyás tranzakciók, OFSZ számlára érkező utalások elszámolásai később lesznek láthatóak az egyenlegben
  • A kiküldött SMS nem a pontos összeget fogja tartalmazni
  • OFSZ kártyák aktiválása nem lesz elérhető

 A karbantartást követően minden pénzmozgás és tranzakció rendezésre kerül.

Szíves megértését és türelmét előre is köszönjük.

Visszahívás kérése

Szolgáltatásunk csak vállalkozók és társas vállalkozások számára érhető el.

Amennyiben Ön már szerződött ügyfelünk és az ügyfélszolgálattal kívánja felvenni a kapcsolatot, kérjük hívjon minket a +36 (1) 577 4664 telefonszámon.