Bankkártya elfogadás és ami mögötte van

Bankkártya elfogadás és ami mögötte van

Ön is gondolkozott már azon, hogyan működik a bankkártya elfogadás? Mi is történik abban a pár másodpercben, ami a bankkártya használata és a fizetés jóváhagyása között eltelik?

A 2000-es években a bankkártyás fizetés még körülményes és lassú folyamat volt, de a technológia fejlődésével minden megváltozott.

Az elmúlt 10 év a bankkártyák és a POS terminálok forradalmáról szólt: Mára szinte mindenkinek van bankkártyája, és a legtöbb üzletben van POS terminál a bankkártyás fizetéshez. A technológia már azt is megengedi, hogy egy érintéssel fizessünk, ráadásul azt akár az okostelefonunk segítségével is megtehetjük és az egész fizetési folyamat pár másodperc alatt lezajlik.

Elsőre a bankkártya elfogadás nagyon egyszerű dolognak tűnik:

A bankkártya elfogadás a bankkártya használatával végrehajtott, áru vagy szolgáltatás ellenértékének kiegyenlítésére alkalmazott fizetési művelet. A bankkártya elfogadásához a vevőnek bankkártyával, míg a kereskedőnek bankkártya elfogadására alkalmas eszközzel (POS terminál) kell rendelkeznie.

A folyamat ennél azért több szereplő bevonásával történik:

  • Van először is a kártyabirtokos, aki az a természetes személy (vevő), akinek a részére a bank bankkártyát bocsát ki.
  • A kereskedő, az adásvétellel foglalkozó személy vagy vállalkozás, aki termékeket, árucikkeket vesz és ad el haszon fejében, akár boltja van, akár raktára, ahol további kereskedőket (kiskereskedőket) szolgál ki.
  • Az elfogadó (más néven a bankkártya elfogadást nyújtó szolgáltató) egy olyan pénzügyi intézmény, amely a kártyatársaság hálózatát használva segíti a kereskedőket a bankkártyával történő fizetések elfogadásában.
  • A bankkártyát kibocsátó szolgáltató az a kereskedelmi bank, hitelszövetkezet, takarék- és hitelszervezet, kormányzati szerv (például postai szolgáltató) vagy kereskedő, amely hitelkeretet vagy betéti kártyát biztosít a vásárló vagy a vállalkozás számára.
  • És végül a kártyatársaság, aki a bankkártyás fizetés során a háttérmunkát végzi, és biztosítja a tranzakciók (vásárlások, készpénzfelvételek) elszámolását a bankok között.

Mi is történik a háttérben?

  1. Bankkártyás fizetés:
    A vásárló árut/szolgáltatást vásárol a kereskedőtől.
  2. A fizetés hitelesítése:
    A kereskedőnél lévő POS terminál kiolvassa a fizetési kártya adatait és ezután biztonságos csatornán továbbítja azokat az elfogadónak.
  3. A tranzakció benyújtása:
    Az elfogadó kérelmet nyújt be a kártyatársaság felé, hogy az szerezze meg az engedélyt a bankkártyát kibocsátó szolgáltatótól.
  4. Engedélykérés:
    A kártyatársaság benyújtja a tranzakciót a bankkártya kibocsátást végző szolgáltatónak engedélyezés céljából.
  5. Engedélyezési válasz:
    A bankkártya kibocsátást végző szolgáltató engedélyezi a tranzakciót, és a választ visszaküldi a kereskedőnek.
  6. Kereskedő kifizetése:
    A bankkártya kibocsátást végző szolgáltató továbbítja fizetési tranzakciót a kereskedő bankszámlát vezető szolgáltatójához, aki jóváírja az összeget a kereskedő számláján.
Kapcsolódó bejegyzések

Visszahívás kérése

Szolgáltatásunk csak vállalkozók és társas vállalkozások számára érhető el.

Amennyiben Ön már szerződött ügyfelünk és az ügyfélszolgálattal kívánja felvenni a kapcsolatot, kérjük hívjon minket a +36 (1) 577 4664 telefonszámon.

Visszahívás kérése

Szolgáltatásunk csak vállalkozók és társas vállalkozások számára érhető el.

Amennyiben Ön már szerződött ügyfelünk és az ügyfélszolgálattal kívánja felvenni a kapcsolatot, kérjük hívjon minket a +36 (1) 577 4664 telefonszámon.