A bankkártyás fizetések száma megközelítőleg 25-30 százalékkal bővül évente, és egyértelműen érezhető, hogy bankkártya-elfogadás híján a kisboltok, üzletek és egyéb szolgáltatók jelentős versenyhátrányba kerülhetnek.

Évről évre többen vásárolnak bankkártyával, egyre nagyobb értékben. A bankkártya-elfogadók számára ezért nagyon fontos, hogy olcsó, de biztonságosan működő terminált találjanak. Egy jó ajánlattal persze a vásárlók is nyernek, hiszen közvetett módon (beépítve az árba) ők fizetik meg a bankkártyaterminálok üzemeltetésének költségeit.

Bankkártya-történelmi kitekintő

  • 1988-ban az első VISA kártyát maga a vállalat vezérigazgatója kézbesítette az újdonsült tulajdonosnak, személyes jókívánságok közepette.
  • A közép-kelet-európai régióban először Magyarországon bocsátottak ki bankkártyát, vagyis az első hazai kártya nemzetközi értelemben is pénzügyi mérföldkőnek számított.
  • A szöuli olimpiára kilátogató versenyzők edzői fizethettek elsőként a magyar magánszemélyek közül nemzetközi hitelkártyával (leszámítva persze a külföldön élő,  kettős állampolgárokat).
  • Hazai magánszemélyek csak 1989-től igényelhettek bankkártyát, azelőtt ez a devizatartalékkal rendelkező cégek privilégiuma volt.

Az azóta eltelt három évtizedben bekövetkezett pénzügyi-informatikai innovációnak köszönhetően mára a bankkártyás fizetés a vásárlók mindennapi életének részévé vált, és rendkívüli népszerűségnek örvend hazánkban.

7 érv a bankkártyás fizetés mellett

A bank- és hitelkártyák használata mellett számtalan érvet lehet felsorolni, legyen szó magánszemélyekről vagy céges ügyfelekről. Az előnyök közül magasan kiemelkednek az alábbi tények:

  1. Biztonságot nyújt: Bankkártyahasználat esetén a vásárlóknak nem szükséges készpénzt tartaniuk maguknál. Ez több előnnyel is járhat a felek számára: egyrészt kizárja annak lehetőségét, hogy pénzt hagyjon el az ügyfél, másrészt csökkenti a rablások esélyét is. Végül nem halmozódik fel a boltokban sem nagy mennyiségű pénz, ami bűncselekményre buzdítaná a tolvajokat, vagy kísértésbe hozhatná az alkalmazottakat.
  2. Váltópénz kérdése: A POS-terminálok elterjedésének egyik áldásos hatásaként tekintenek az üzlettulajdonosok arra is, hogy kezd megszűnni a váltópénzekkel kapcsolatos bonyodalom. Minél kevesebben fizetnek ugyanis készpénzzel, annál egyszerűbb lesz kezelni a váltópénzt.
  3. Több költés: A bankkártyával fizető vásárlók többször vásárolnak, és többet költenek a készpénzt használó társaiknál.
  4. Rugalmas finanszírozás: Az új konstrukciók némelyike már tízmillió forint értékű vásárlást is lehetővé tesz bankkártyaterminálon keresztül, akár azonnali, automatikus hitelkonstrukcióval. Ez pedig nagymértékben növelheti a vásárlási hajlandóságot és a bankkártya-elfogadók forgalmát.
  5. Gyorsabb kiszolgálás: A bankkártyák döntő többsége már ún. érintőkártya. Ez akár a töredékére is csökkentheti a pénztári sorban állás idejét, csökkentve ezzel a bosszúságot, és növelve a vásárlás élményét. A PayPass funkciónak köszönhetően pedig 5000 forint alatti vásárlásnál a PIN-kódot sem kell megadnunk. A gyors kiszolgálással a bankkártyaterminál-üzemeltetőknek akár több munkaórányi időt is megspórolhat a pénztárosi feladatokon.
  6. Elengedhetetlen a versenyképességhez: A multinacionális üzletláncok mindegyikénél már évek óta van lehetőség bankkártyás fizetésre. Napjainkban tehát a kisvállalkozások, valamint a kis- és középvállalatok esetében már a versenyképesség megőrzésének alapvető feltétele a bankkártyás fizetés biztosítása.
  7. Fehéríti a gazdaságot: A feketegazdaság elleni harc a piac összes szereplőjének együttes és elemi érdeke, amire remek megoldást kínál a bankkártyás fizetés. A feketegazdaságon keresztül kiszivattyúzott vagyonok utáni „többletadót” ugyanis a piac legálisan működő szereplői fizetik meg közvetett módon.

A bankkártyaterminál-hálózat bővítése a hazai gazdaságnak is érdeke, ezért a Magyar Állam 2017-ben életre hívott egy pályázatot, aminek keretein belül 80.000 forint vissza nem térítendő, állami támogatás igényelhető az új POS-terminálok kihelyezése után.

 

+1 piaci pletyka (!)

Ha hinni lehet a szakmai körökben terjedő pletykáknak, akkor valószínűleg rövid időn belül kötelezővé válhat minden hazai vállalkozás számára, hogy vásárlói részére bankkártyás fizetési lehetőséget biztosítson.

  • Ebben az esetben az állami támogatás is megszűnhet.
  • Drágulhatnak a szolgáltatások díjai is, hiszen mindenkinek kötelező lesz valamelyik bankkártyaterminál-üzemeltető céggel szerződnie.

Az elemzők által vizionált sztori kísértetiesen hasonlít az online pénztárgépeknél néhány éve lezajlott piaci folyamatokhoz, ahol az állam előbb kedvezményes feltételekkel próbálta meg ösztönözni a piaci szereplőket az új technológia implementálására, majd mindenki számára kötelezővé tette annak használatát.

 

A bankkártyás fizetés jövője

A POS-terminálok az alapszolgáltatásokkal kapcsolatban gyakorlatilag elértek arra a szintre, hogy a modern piaci szereplők igényeit teljes mértékben kielégítsék. A tranzakciók gyorsan és biztonságosan teljesülnek, a kártyás fizetés tehát hatékony. Itt valószínűleg nem várható jelentős ügyfélélmény-javulás a jövőben, sem a kártyával fizető ügyfelek, sem a bankkártya-elfogadók szempontjából.

A bankkártyás fizetéssel kapcsolatos innovációkra az extra szolgáltatások terén kell számítani. Előreláthatólag egyre nagyobb teret nyernek majd maguknak az ún. intelligens terminálok, amelyek számos hasznos funkciót integrálhatnak a POS-terminálokba:

  • Növelt értékű szolgáltatások bővülése: Hazánkban egyedülálló módon a Fizetési Pont termináljai már ma is sokkal többet nyújtanak a szimpla bankkártya-elfogadásnál. A POS-terminálok segítségével a vásárlók akár mobiltelefon-egyenlegüket is feltölthetik, befizethetik csekkel a közműszolgáltatások díját, vagy kis értékben készpénzt vehetnek fel. A jövő intelligens termináljai valószínűleg még több ilyen praktikus szolgáltatást tesznek majd elérhetővé a vásárlóknak, miközben többletbevételt generálhatnak a bankkártya-elfogadóknak (kisboltok, üzletek, szolgáltatók).
  • Egy terminál, több szolgáltatónak: Fejlesztési-tesztelési fázisban van egy olyan POS-szolgáltatás, ami azoknak az egyszemélyes vállalkozóknak a bankkártya-elfogadási problémájára szeretne megoldást nyújtani, akik közösen bérelnek ki egy üzlethelyiséget (például fodrászok, kozmetikusok, masszőrök stb.). Számukra a költséghatékony megoldást egy olyan okosterminál megjelenése jelentheti, ami több felhasználót is képes lesz kezelni. Ennek köszönhetően elég lenne csupán egy terminált kihelyezni minden üzletbe.
  • Borravaló kártyával: Első hallásra talán komolytalannak tűnik a borravaló kérdése, de a gyakorlat azt mutatja, hogy pszichológiai szempontból mindkét félnek fontos tétel, amire megoldást kell találni a bankkártyaterminál-üzemeltetőknek. A szolgáltatónak ez több előnyt is jelenthet: egyrészt kézzelfogható visszajelzést kaphat a vásárlótól a szolgáltatással kapcsolatban, másrészt akár 8-10 százalékos bevételnövekedést is eredményezhet a kártyás forgalom után. Az elképzelés szerint a PIN-kód megadása után a terminálok külön rákérdeznek majd a borravaló mértékére.

Végül, de nem utolsósorban azzal is számolniuk kell a piaci szereplőknek, hogy hosszú távon készpénzmentes fizetési rendszerek valósulhatnak meg világszerte, amiben az intelligens, extra szolgáltatásokat nyújtó terminálok kiemelt szerepet tölthetnek majd be.

KÖVESS MINKET